Räknare

fredag 25 mars 2011

Boktips

En av mina favoritsysselsättningar är absolut att läsa. Under studietiden har detta kommit lite i skymundan då det alltid finns en kursbok som väntar på att bli läst så fort man har en stund över.
För ett par veckor sedan fick jag ett ryck och en bok som jag sträckläste då var Vänner och älskare av Theodor Kallifatides. Jag älskar hans språk, hur han beskriver människans känslor och tvivel på ett alldeles utmärkt sätt. Handlingen är inte så komplicerad, men beskrivs på ett underbart målande sätt. En bok precis i min smak. Nyligen har jag även påbörjat Shantaram, jag har kommit en tredjedel in i tegelstenen och tycker riktigt mycket om den. Det är fantastiskt att få läsa om hur någon för första gången upptäcker ett nytt land, ny kultur och upptäcker hur spelreglerna ser ut. Samtidigt blöder det i hjärtat när man blir påmind om hur mycket ondska och lidande det finns i vår värld. Shantaram får definitivt följa med på min lilla weekendtripp imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar