Räknare

måndag 16 augusti 2010

Mindful eating

Jag älskar bokhandlar, det har jag gjort sedan barnsben. Doften av böcker, papper, alla pennor och block som kunde inhandlas. Men här i Santa Cruz har min kärlek nått en ny nivå, jag kan nog till och med säga att bokhandlarna är en av mina favoritplatser - någonsin. Detta (plus det faktum att jag inte har så mycket annat att göra) gör att jag nu för tiden besöker någon av de två "bra" bokhandlarna minst varannan dag. Igår besökte jag den mysigaste (Santa Cruz Book Shop, som dock får minus då det inte finns något café man kan läsa böckerna i) och vandrade runt kring psykologihyllorna. Ja, ska jag vara helt ärlig så satt jag och läste i några Jane Green böcker först, men det förblir en hemlis. Tror inte att dessa böcker hamnar i kategorin litterära mästerverk - men otroligt roliga är dom, och som vi alla vet - ett skratt förlänger livet :)

Ok, åter till psykologiböckerna. Jag hittade en fantastisk bok som hette Mindful eating av Jan Chozen Bays, MD. Denna bok visar hur man kan applicera mindfulness på våra matvanor. De flesta av oss kastar i oss vår mat, vi överäter, vi sitter och surfar på nätet, kollar på tv medan vi äter. Ofta känner vi inte ens när vi blir mätta, vilken slutar med att vi äter alldeles för mycket och fel saker. En på något sätt ansträngd relation till mat är inte ovanligt, många kämpar med sin vikt, kämpar emot frestelser och lovar sig själva att börja sitt nya liv på måndag, eller nästa måndag. Mindful eating handlar om att lägga allt fokus på att äta, hela processen. Från hur maten ser ut, hur den doftar, konsistenten, hur smakerna blandas i munnen, hur det känns i din kropp när du äter, vad du tänker. Boken sägs vara ett effektivt verktyg till alla som vill ha ett bättre förhållande till mat, oavsett om du lider av en ätstörning eller om du bara vill njuta lite mer av livet. Boken lär oss hur du ska vända dig till din egen unika kropp för att få kunskap om vad, när och hur mycket du bör äta, hur du kan äta mindre mängd mat men ändå känna sig tillfredsställd, identifiera våra vanor och mönster när det gäller mat, utveckla en mer ödmjuk inställning till dina problem med mat, upptäcka vad din kropp verkligen vill ha och vad din "hunger" egentligen är.
Boken tilltalar mig då många kämpar med ett ohälsosamt förhållande till mat, och jag tror inte att det finns några universella dieter. Jag tror man måste lyssna på sin egen kropp, ta hand om den och ge den den energi och näring som den behöver. Jag kan komma på mig själv att gå till kylskåpet när jag är uttråkad, förmodligen hade ett bättre alternativ varit att gå en promenad, ringa en vän eller läsa en bok. Funderar skarpt på att inhandla boken!

En artikel från förra året som diskuterar boken och begreppet Mindful Eating hittar du här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar