Räknare

torsdag 29 juli 2010

Filmtips: Brothers


Häromkvällen såg vi Brothers, en film av Jim Sheridan. I filmen möter vi Sam (Tobi McGuire), familjefar och soldat som blir inkallad för att åka till Afghanistan. Han lämnar sin fru Grace (Natalie Portman) och sin dotter Maggie som har en nära kontakt med hans mor och far. Brodern Tommy (Jake Gyllenhaal), familjens svarta får, precis utsläppt från fängelset efter att avtjänat ett straff för bankrån kommer in i bilden precis innan Sam reser iväg. De båda bröderna är varandras totala motsatser, Sam är den trygga lugna och framgångsrika medan Tommy står för den betydligt mer "rougha" bad boyen av de båda. När familjen får besked om att Sam har avlidit i en flygplanskrasch så är det dock Tommy som finns där för Grace och Maggie och försöker hjälpa dem genom sorgen. Tommy hinner utvecklas och växa in i sin roll innan familjen får veta att Sam mot alla odds har överlevt kraschen. Det är dock en annan Sam som återvänder hem än den som lämnade familjen ett par månader tidigare.

Jag vet inte om jag är extra emotionell för tillfället, men jag snyftade mig igenom stora delar av filmen. Jag är inte alls förtjust i krigsskildringar, men i Brothers får man se en annan del, hur familjen påverkas och hur ett trauma kan förändra en människa. Jag kan verkligen rekommendera er som inte har sett den att hyra den så fort som möjligt :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar